Benefity pracownicze – jak zainteresować najlepszych pracowników?
W dynamicznym świecie biznesu konkurowanie o utalentowanych pracowników staje się coraz bardziej widoczne i intensywne. Starając się o pracownicze talenty firmy inwestują w długoterminowe strategie i działania, które nie tylko zachęcają do podjęcia pracy, ale przede wszystkim mają na celu utrzymanie zadowolenia z atmosfery w pracy i warunków zatrudnienia. Benefity pracownicze stanowią kluczowe narzędzie w tej rywalizacji i mogą znacząco wpłynąć na lojalność pracowników.
Według Raportu Płacowego Hays z 2023 roku, aspekty związane z zatrudnieniem, takie jak wynagrodzenie, dodatkowe korzyści poza płacą, rodzaj umowy oraz sposób pracy, często stanowią główne czynniki wpływające na wybory zawodowe specjalistów. Najbardziej pożądane benefity pracownicze to elastyczne godziny pracy, prywatna opieka medyczna i rozszerzony pakiet ubezpieczenia zdrowotnego. Kolejne na liście to karta sportowa, służbowy samochód, kafeteria benefitów, bony podarunkowe, dodatkowe dni wolne, dni urlopowe, dofinansowanie posiłków i wsparcie finansowe na rachunki za pracę zdalną.
Zdrowie i well-being
Coraz więcej firm dostrzega znaczenie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej pracowników dla osiągnięcia sukcesu całej organizacji. Poprzez elastyczne godziny pracy, jej hybrydowy model oraz ćwiczenia online, firma może zadbać o utrzymanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym swoich pracowników. Dodatkowo, jak w przypadku Colonnade, może zaoferować dni dodatkowo wolne od pracy, 7-godzinne piątki, dofinansowanie do karty Multisport, opiekę medyczną w placówkach Medicover i różnorodne programy z zakresu well-being, które wspierają zdrowy i zrównoważony styl życia, takie jak treningi online prowadzone przez doświadczonych trenerów, obejmujące wzmacnianie i rozciąganie ciała pod ich czujnym okiem. Ponadto oferowane są szkolenia, które uczą pracowników jak dbać o siebie oraz utrzymać odpowiedni stan fizyczny i psychiczny.
Zadowolenie pracowników, morale i wartości
Stabilne i bezpieczne środowisko pracy, inwestowanie w rozwój osobisty oraz różnorodne inicjatywy integracyjne są kluczowymi elementami kultury organizacyjnej. Poprzez różnorodne benefity, takie jak bonusy świąteczne, nagrody jubileuszowe, integrujące pracowników śniadania firmowe, sezonowe wydarzenia i programy rekreacyjne czy możliwości szkoleń, zniżki pracownicze na ubezpieczenia firma buduje atmosferę zaufania, lojalności i wzajemnego szacunku wśród pracowników.
Możliwości szkolenia i rozwoju
Ważne jest stawianie na rozwój kompetencji pracowników poprzez np. dostęp do kursów języka angielskiego, platformy szkoleniowej online, programów oddelegowania do Fairfax czy profesjonalnych, stacjonarnych kursów rozwojowych. Dzięki temu pracownicy mają możliwość ciągłego rozwoju zawodowego, co przekłada się na wyższą efektywność i satysfakcję z wykonywanej pracy.
Pozyskiwanie i utrzymywanie talentów
Jako pracodawca, Colonnade przyciąga i angażuje najlepszych kandydatów poprzez swoją międzynarodową atmosferę pracy, wielofunkcyjne i międzynarodowe możliwości kariery oraz programy nagród za polecenia pracowników. Kultura organizacyjna, oparta na zasadach różnorodności i współpracy sprawia, że praca staje się inspirującym doświadczeniem – dodaje Beata Bamburska, HR Manager w polskim oddziale Colonnade Insurance S.A.
Bezpieczeństwo finansowe
Bardzo ważne jest bezpieczeństwo finansowe pracowników. Można je osiągnąć oferując sprawiedliwe wynagrodzenie, premie uzależnione od wyników pracy oraz grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowotne.
Odpowiedzialność społeczna
Firma, która aktywnie uczestniczy w działaniach społecznych i charytatywnych, nie tylko jest wsparciem dla dobrobytu swoich pracowników, ale także ma pozytywny wpływ na rozwój lokalnych społeczności. Poprzez zaangażowanie w różnorodne inicjatywy wykazuje, że równie ważna jak osiąganie zysków, jest troska o dobrostan ludzi oraz otoczenia, w którym działają.
Czy warto inwestować w pracowników?
Badanie korzyści dla pracowników w kontekście długoterminowego rozwoju przedsiębiorstwa jest kluczowe. Firmy, które inwestują w zdrowie, rozwój i dobrostan pracowników, budują nie tylko silną kulturę organizacyjną, ale także pozycjonują się jako atrakcyjny pracodawca na rynku pracy. Przemyślane benefity pracownicze mogą stanowić istotny czynnik różnicujący w konkurencyjnym środowisku biznesowym, pomagając firmom przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować najlepsze talenty. Jednocześnie dążenie do zapewnienia równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, inwestowanie w rozwój kompetencji oraz aktywne zaangażowanie w społeczność są ważnymi elementami strategii firm dążących do sukcesu w długim terminie – podsumowuje Beata Bamburska.
Firmy, które konsekwentnie dbają o dobrostan swoich pracowników, tworzą pozytywny wizerunek na rynku, co może przyczynić się do dalszego rozwoju biznesu i zwiększenia zaufania klientów. Dlatego też dążenie do ciągłego doskonalenia strategii benefitów pracowniczych powinno być podstawowym elementem polityki personalnej każdej nowoczesnej organizacji.
W raporcie Deloitte „Od fali odejść do fali zmian” aż 91 proc. pracowników wskazało, że brak troski o ich dobrostan ze strony pracodawcy skłoniłby ich do rozpoczęcia poszukiwań nowej pracy. Istotnym czynnikiem jest również zmiana pokoleniowa – każdego roku rośnie liczba młodych pracowników, dla których priorytetem jest, aby miejsce pracy odzwierciedlało ich życiowe wartości, kładąc nacisk na człowieka i jego dobre samopoczucie.